zaterdag 1 september 2012

LOTUS (en vroeg wakker zijn)

'smorgens vroeg en nu al achter de laptop.....het moet niet gekker worden!
LOTUS staat er op mijn visitekaartje. Waarom?

LOTUS; Er wordt gezegd dat de lotusbloem, die prachtig is, uit de modder groeit. Daarvoor zijn zowel de lotusbloem als de modder nodig. De modder, het vuil en het afval uit ons leven (en dat van anderen) moet niet worden afgewezen en niet worden beschouwd als verwerpelijk of slecht. De moeilijkheden, onze fouten, onze tegenslagen en zorgen,zijn gewoon mest geweest.
We moeten onszelf en onze 'modder'  niet als slecht, dom of zondig zien maar ze beschouwen als uitstekende compost! Daar moet in gewroet en geruimd worden, dan komt de bloem in ons tot leven.
Niemand anders kan dit voor ons doen. We moeten zelf bereid zijn, zonder de rommel te haten, zonder onszelf of anderen de schuld te geven, gewoon beginnen, schoonmaken, doen.
Opruimen, schoonmaken, in de modder wroeten......terwijl we dit doen komen veel gedachten in ons op....we hoeven niet met alles aan de slag, maar we moeten wel loslaten, pas dan kan de troep / rommel mest worden voor nieuwe aanwas.

Als jij wilt schoonmaken en wroeten, reik ik je de 'tools' aan; we bekijken je blauwdrukken en structuren, (hoe ziet je vloer eruit) ontdekken de vuile plekken, jij wroet, boent en schrobt en dweilt...... (gesprekken, genogram, tekenen en kleuren) daarna laat ik de kristallen klanken klinken en mag jij je laten gaan, loslaten, wegdrijven, licht en stil zijn, en tot bloei komen.
Zo simpel kan het zijn!
Vandaar LOTUS, .................als kind was ik al gebiologeerd door glinstering  en mooi's wat ik tussen rommel vond; altijd viel mijn oog daarop..........liep ik graag op blote voeten in het gras, en de koude grond.......... mooi om te zien hoe de bloem er altijd al was.

In ZEN-opzicht, pak je alles letterlijk aan, ook dat heb ik gedaan. Ik herinner, in mijin klooster-Daidalos tijd, heb ik onwijs veel tijd besteed aan met water en borstels, wortels en stammen van planten en bomen te lijf te gaan. Diverse 'pronkstukken' zijn daaruit onstaan. Ik 'vond' altijd schatten en ging  daar 'composities'van maken; ei, hout en dode bloemen op leisteen, in rieten manden, en afgebladderde dienbladen waarop kraanvogels geschilderd waren.
Daarna kwamen de composities met groen en knoppen en bloemen. Bij elke composite hoorde ik een japans-achtige naam. En zo labelde ik en maakte er foto's van. alsof ik zekerheid moest hebben dat het kon bestaan. (ontroerend en mooi om ook nu nog af en toe naar te kijken)

Ik bestond  in het klooster slechts in stilte; geen buitenwereld, ommuurde tuin, veiligheid en toen kon ik beginnen met schoonmaken en wroeten; blij dat ik dat heb gedaan. na de bloemen kwamen vruchten.... en die laat ik me smaken, in alle vormen, kleuren, geuren,  texture en varieteiten.
Ontstaan uit de bron, een rijk leven kan modder je geven!
Is de lotus eigenlijk japans van origine................? alweer een uitdaging om eens achter aan te gaan.

Ik doe mijn ogen nog effe dicht, slapen vind ik heerlijk en kan ik vreselijk goed.......Noortje-floortje kan er nog een voorbeeld aan nemen, dat doet ze dan ook, ze oefent en praktiseert  met mij.
Ik ben weg...........onder zeil..
ANNA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten